Nieuws & blogs

Innoveren zonder buzzwords: het kan gewoon

/

Tom Jansen - Lexxyn Groep

2 januari 2020

Ondanks dat ik mezelf best een “nerd” durf te noemen, heb ik vaak mijn reserveringen bij nieuwe technologieën. Niet omdat ik niet geloof in innovaties zoals Artificial Intelligence, blockchain, Augmented Reality, maar omdat de belofte vaak zo groot wordt verkocht.

Want in de utopie van waaruit iedere startup een nieuwe wereld vol nieuwe buzzwords maakt, is het contact met de werkvloer soms compleet verloren geraakt. De meeste LegalTech oplossingen die nu op de markt komen zijn, ieder op zich, verbluffende staaltjes techniek die ook mijn nerd-hart sneller doen kloppen. Maar de vraag die bij mij opkomt: is een gemiddelde organisatie hier nou praktisch mee geholpen?

Vandaag nog niet
Ik kom vaak tot dezelfde conclusie: vandaag nog niet. En de crux zit hem in “nog”. Het succesvol inzetten van nieuwe technieken vraagt een bepaalde volwassenheid van een organisatie. De volwassenheid om een nieuwe ontwikkeling te kunnen beoordelen, in te voeren en te omarmen.

De praktijk is dat veel kantoren gewoon al lang blij zijn als ze onderweg een dossier kunnen inzien, of als ze zelf actuele financiële rapportages kunnen maken. Daar komt geen AI, robot of blockchain bij kijken. Ik verwijs daarbij naar dit interview met Joost Linnemann, die ook aangeeft dat de juridische sector op het gebied van LegalTech nog niet volwassen is.

Kopgroep en de achtervolgers
Ondanks dat de markt dus nog niet volwassen is, blijft het denk ik wel belangrijk voor juridisch professionals om op de hoogte te blijven van aanstaande mogelijkheden. Maar innovaties worden als Ei van Columbus aan iedereen beloofd, terwijl ze in de eerste maanden/jaren na introductie vooral inzetbaar zijn voor kantoren die zogezegd tot de “kopgroep” behoren. De “achtervolgers”, het merendeel van de markt, zal pas later iets kunnen met nieuwe innovaties omdat het vaak ontbreekt aan een strategie of roadmap op het gebied van ICT. Een heel natuurlijk proces overigens als je kijkt naar bijvoorbeeld de Gartner Hype Cycle, of product life cycle modellen.

Digitale geeltjes plakken
Verbeteringen zitten ook vaak in interne processen of gewoontes. Wie kent er niet die collega die ieder dossier uitprint, commentaren op geeltjes in papieren documenten plakt, of waar de archiefkast inmiddels meer mappen bevat dan er officieel in passen. Om nog maar niet te beginnen over de Rechtspraak die ook pas mondjesmaat digitalisering (opnieuw) mogelijk maakt.

Begin bijvoorbeeld eens met het digitaliseren van eenvoudige kantoorprocessen en kijk waarom mensen nieuwe manieren van werken niet adopteren. Misschien wil die collega liever van papier lezen omdat hij de lettertjes op z’n laptop te klein vindt en is een groter scherm een oplossing. Of plakt zij die geeltjes omdat ze nog niet weet hoe digitale geeltjes als comment in een PDF geplaatst kunnen worden.

Veranderen zonder noodzaak
Mensen veranderen alleen als er een echte noodzaak is. Maar ook als er geen noodzaak is, is blijvend aandacht voor innoveren met gezond verstand nog steeds goed. Dus stel doelen, maak plannen, en bepaal daarna hoe technologie daarbij kan helpen. En is er geen techniek nodig maar een gedragsverandering (die misschien soms nog wel moeilijker is), ga ook dat niet uit de weg. U zult ontdekken dat er ook zonder buzzwords nog een hoop te innoveren valt.