Nieuws & blogs

Voxius – Strategie & innovatie voor kantoren

5 juni 2018

“Eigenlijk is het allemaal heel erg simpel,” is het mantra waarmee Harm zijn verhaal aftrapt, “Het is de omgeving die het lastig maakt.” Harm biedt een praktisch kader waarmee kantoren hun strategie kunnen ontwikkelen.

Drie ontwikkelingen

Harm constateert drie ontwikkelingen die zeer interessant zijn: (1) Legal Tech is volgens hem vol in de hypefase, maar biedt een hoop potentieel. Het kiezen van de juiste tools voor je kantoor is dan ook lastig, omdat veel oplossingen nog zeer vroeg in hun lifecycle zitten. Ook voor (2) Legal Operations geldt dat de potentie geweldig groot is, maar dat hier nog volop hype aan kleeft. (3) Legal Management Consulting is ook nog veel hype, maar goed dat er over wordt nagedacht. Het feit dat een tool of ontwikkeling bestaat betekent niet dat een kantoor er ook mee aan de slag moet. De volwassenheid van de tool en de aansluiting bij de kantoordoelstellingen moeten de doorslag geven.

Waar is de cliënt naar op zoek?

Cliënten zoeken, zo blijkt uit eigen onderzoek, met name naar kennis en inzicht in de markt en expertise. Er ontstaat een nieuwe behoefte naar bredere diensten waardoor kantoren zich nu genoodzaakt zien hun kennis te verbreden. Ook moet de advocatuur meer ontwikkelen op hoe er gecommuniceerd wordt met de cliënt: “Een gestructureerde en gevisualiseerde inhoud wordt bijvoorbeeld beter begrepen dan een lang epistel.”

Er zijn zo een aantal zaken te benoemen waarmee de waardeperceptie richting de cliënt positief beïnvloed wordt. Zaken die wellicht maar weinig extra tijd kosten kunnen een zeer hoge waarde hebben voor de cliënt. Toch is het maar de vraag of het verbreden van dienstverlening een slimme strategie is. Niet voor ieder kantoor zal dit gelden. Door te focussen of specialiseren biedt het kantoor bijvoorbeeld wel meer onderscheidend vermogen en kan het haar producten blijven ontwikkelen. Door de kern PMC’s (Product Markt Combinaties) te identificeren waar het kantoor op kan groeien en kan onderscheiden kan er een strategie opgetekend worden.

Conclusie van het onderzoek door Voxius laat zien dat steeds meer organisaties zoeken naar niche adviseurs met een hybride aanbod (bijvoorbeeld HR of privacy specialisten).