Nieuws & blogs

Bellen in de cloud eng?

/

Dimmen Wesdijk - Helder Telecom & ICT

14 mei 2018

Dimmen Wesdijk - Managing Director Helder Telecom & ICT - Zo’n grote robuuste telefooncentrale en vaste telefoon op het bureau doen iets met mensen. Ze stralen betrouwbaarheid uit en hebben een hoge hechtingsfactor. Traditioneel bellen verdient respect, alleen adviseer ik onze klanten vaak toch eens verder te kijken dan het snoer lang is. Over een paar jaar is 80% van het belverkeer mobiel en staat een centrale stof te happen. Hoe u ook via internet zonder schroom kunt vasthouden aan een vertrouwde beltraditie leg ik hier uit.

Waarom niet alles bij het oude laten? 

Conventioneel bellen, met vaste toestellen en een centrale op kantoor, is erg betrouwbaar en biedt functionaliteiten die diverse internet-telefonie providers niet evenaren. Hier gaat verandering in komen. Traditionele vaste telefonieaanbieders zoals Avaya brengen cloud-telefonie-oplossingen* op de markt die qua bereikbaarheid en functionaliteiten niet onder doen voor de vaste centrale. Bovendien zijn deze oplossingen kostenbesparend en geven ze meer ruimte tot flexibiliteit.Neem als voorbeeld de volgfunctionaliteit, die voor een chef-secretaresse erg belangrijk is. Deze en soortgelijke functionaliteiten, vormden geruime tijd het excuus om niet over te stappen naar internet-telefonie. Met de komst van de nieuwste cloud-telefonie mogelijkheden van de traditionele belproviders zijn dit geen geldige excuses meer. Deze functionaliteiten kunnen namelijk behouden blijven, terwijl u toch belt via het internet. *Bellen over het internet, ook internetbellen, cloud-telefonie, internet-telefonie of VoIP genoemd, betekent dat een telefoongesprek verloopt via een internetverbinding.

 

Cloud telefonie

Vijf reden om internetbellen te omarmen

Ik geef graag vijf redenen waarom u uw centrale los mag laten en niet bang hoeft te zijn voor bellen in de cloud.

1. Functie- en nummerbehoud

Doordat de bestaande conventionele providers, zoals Avaya, hun horizon verbreden met internetbellen, kunt u vasthouden aan traditionele functies maar dan via internet. Ook behoudt u uw bestaande vaste nummers. Dat wat verandert is de techniek. Net als de toestellen en uw telefoonrekening.

2. Lage hardware investering

Mobiel bellen wordt steeds meer gemeengoed. De vaste toestellen verdwijnen langzaam van het toneel. Een nieuwe telefooncentrale is erg duur in aanschaf, waardoor dit het moment kan zijn over te stappen op internet bellen. Je koopt dan én geen nieuwe centrale - je gebruikt de centrale in de cloud van de provider - én gebruikt het mobiele toestel of de computer als beltoestel.

3. Bellen is goedkoper

Niet alleen de hardware investering, maar ook de belkosten zijn voordeliger als u belt in de cloud. Bovendien zegt u uw vaste lijn op wat ook aanzienlijk in de kosten scheelt.

4. Flexibiliteit

Met internetbellen betaalt u alleen voor wat u nodig heeft en schaalt u snel op en af. Met bijvoorbeeld een app beheren medewerkers – die steeds vaker onderweg zijn – de bereikbaarheid. U kiest zelf of u bepaalde updates wenst en u heeft voor zowel de nieuwe als de oude garde een oplossing die bij hun werkwijze past.

5. Mobiel-vast geïntegreerd bellen is de toekomst

Medewerkers werken steeds vaker buiten de kantoormuren. Dit heeft consequenties voor de bereikbaarheid. De wens om via de bekende vaste telefoonnummers overal bereikbaar te zijn groeit en inherent daaraan ook het aantal mobiel-vast geïntegreerde oplossingen. Integratie van deze twee werelden zorgt dat ‘vaste’ functies ook op de mobiele telefoon beschikbaar komen. Cloud telefonie maakt deze mix eenvoudig mogelijk.

Ik wandel al bijna 20 jaar mee in de telecomwereld en adviseer graag over de aankoop van telefooncentrales. Mocht u nadenken over een nieuwe telefooncentrale of -omgeving dan is nu het moment daar om de mogelijkheden voor internet bellen eens op een rijtje te zetten. Zo ziet u uw toekomstige bereikbaarheid met zelfvertrouwen in plaats van onzekerheid tegemoet.