Nieuws & blogs

Waar staat uw advocatenkantoor over 10 jaar?

20 oktober 2015

Deze blog is geschreven naar aanleiding van PLEIT2015 door Esli Endlich. De blog is een verslag van de sponsorsessie van Clip Consultants.

Clip Consultants pakt het anders aan  op PLEIT2015. Geen presentatie maar een debat over de toekomst van de advocatuur. Het debat is gebouwd op drie stellingen.

 #1 Om je doelgroep te kunnen bereiken moet je iets met social media doen.
De ontbijtsessie op PLEIT sneed het onderwerp al aan: LinkedIn wordt veel gebruikt voor het werven van personeel en opdrachten. Een groot aantal kantoren maakt al actief gebruik van LinkedIn, bijvoorbeeld voor het aanmaken van een talent pipeline (een pool van kandidaten die gekwalificeerd zijn om later eventueel vrij komende posities/functies te vervullen) om kosten van recruitment te besparen.

De meeste advocatenkantoren zijn actief op social media. Twitter brengt je in contact met mensen waar je anders niet mee in contact zou komen. Ook hebben veel advocatenkantoren inmiddels een Facebookpagina.

De vraag  wat er verwacht wordt van toekomstige ontwikkelingen wordt gesteld. Steeds meer advocatenkantoren ontdekken de zakelijke kansen van Youtube. Er wordt aangegeven dat Youtube wordt gebruikt voor het benaderen van een andere doelgroep namelijk de ondernemers. Het genereert reacties.

Het maken van de Youtube filmpjes wordt op verschillende manieren aangepakt. Waar de ene advocaat aangeeft een bedrijf te hebben ingehuurd die helpt bij het begeleiden van het maken van een filmpje, filmt de andere advocaat zich zittend achter zijn bureau in een meer ongedwongen sfeer.

Conclusie is dat social media je kantoor menselijk maakt en de afstand tussen cliënt en advocaat verkleint. Via social media kun je jouw expertise laten zien. Het is zeker belangrijk voor kantoren iets met social media te doen.

#2 Het uurtje-factuurtje principe zal nooit verdwijnen.
Het uurtje-factuurtje staat onder druk door opkomst van de fixed price. Er worden steeds vaker prijsafspraken gemaakt. Cliënten willen vaker vooraf weten wat ze kwijt zijn.  Cliënten moeten dan ook de keuze krijgen tussen uurtje factuurtje en een fixed price, vinden enkele advocaten.

Maar hoe te werken met een fixed fee? Hoe analyseer je hoeveel geld je kunt vragen? Dat hangt helemaal af van jouw kantoor. Voor een kantoor met veel arbeidsintensieve zaken is het moeilijker een fixed price af te spreken. Een kantoor met eenvoudigere zaken zou dit makkelijker kunnen doen.

Andere advocaten geven aan eerst uit te zoeken wat een rechtsgang gaat kosten en praten daarna pas verder met de cliënt. Anders is de ervaring vaak dat er in eigen vingers gesneden wordt.

Spreek je van te voren een fixed fee af dan is het beter om per groep dossiers te bekijken wat het rendement is, in plaats van ieder dossier apart. Op die manier krijg je een beter beeld van het overall tarief dat gedraaid moet worden.

#3 Veranderen is niet nodig als je klant er niet om vraagt.
De advocaten zijn het voor het overgrote deel niet eens met deze stelling. Eén advocaat oppert voorzichtig; ‘Maar als het goed draait waarom zou je dan veranderen.’

Ook zijn enkele advocaten van mening dat je nooit aan je klant moet vragen wat die nodig heeft. ‘Toen er voor de mobiele telefoon aan consumenten op de Albert Cuyp werd gevraagd of zij behoefte hadden aan een telefoon die je overal mee naar toe kon nemen was de reactie; waarom zou ik in hemelsnaam willen bellen op de fiets?’

Clip Consultants is een bedrijf dat software ontwikkelt toegesneden op de advocatuur. Zij verzorgen op dit moment al de software voor zo’n 450 advocatenkantoren in Nederland. De conclusie van het debat is terug te vinden op de site www.clipconsultants.nl