Nieuws & blogs

PLEIT2015 plaatst content in de juiste context

6 oktober 2015

Net als zovelen stond ik vanochtend voor dag en dauw op. Lichtelijk versuft van het korte nachtje, de autorit en minimale koffie-intake stapte ik met een open mind de entree binnen. Het is altijd een beetje spannend zo'n dag. Wat kun je verwachten als bezoeker; van het ontvangst, de sessies en niet geheel onbelangrijk de 'vibe'; de prikkels die je krijgt op zo'n dag.

De start was positief. Al vroeg in de ochtend werd er sociaal gemengeld. Bekende en onbekende gezichten, in grote of kleine groepjes, pratend met vakgenoten of leveranciers. Ochtendhumeuren, als ze er al waren, lijken vergeten tijdens een bakje koffie en onderhoudend gesprek.

Stipt om 8.00 uur gaat de eerste sessie van start: LinkedIn & Privacy door Bert Verdonck. Nog geen volle zaal, maar dat had met name te maken met de actuele filestatus. Deze sessie gaf wat mij betreft het opstapje naar de rode draad die door de gehele ochtend leek te lopen, namelijk het creëren, delen en vergaren van content en het relevant maken daarvan. Hoe maak je van de vele stromen aan input relevante output en plaats je het in de juiste context zodat je als juridische organisatie hier echt iets mee kunt. Bert Verdonck speelde hierop in met het juiste gebruik van LinkedIn als grootste online netwerk voor professionals ter wereld. Hoe plaats en deel je veilig content, voor zowel Sales, Marketing als Recruitment doeleinden. Uiteraard werd hierbij de nadruk gelegd op het safety gedeelte want zoals Bert stelde: de Wet van Murphy 2.0 is anno 2015 sterk van kracht. Al het negatieve dat je deelt, komt op de slechtst mogelijke momenten boven.

Met dat in ons achterhoofd stapte ik, samen met een inmiddels gegroeide groep bezoekers, de hoofdzaal in. Hier gaf staatssecretaris Klaas Dijkhoff het officiële startschot voor PLEIT2015 met een videoboodschap. Daarna waren, na een introductie van Jeroen Zweers (Kennedy van der Laan) en Marjan Hermkes (Epona Legal | Lexxyn Groep), de drie startups aan de beurt. Clocktimizer, SMASHDOCS en FastPortal, drie bedrijven die zichzelf in drie minuten tijd zo goed mogelijk mochten presenteren om zo mee te dingen naar de Legal Tech Startup Awards. En ook hier was duidelijk hoor- en zichtbaar waar het nu en in de toekomst om draait: content, haar context en transparantie daarvan.

Aan Daniel Canning van Microsoft de eer om het centrale ochtendgedeelte af te sluiten met de visie van Microsoft en de vertaling daarvan naar de juridische markt. En ook hier kwam duidelijk naar voren: hoe kunnen we de grote hoeveelheden content en data nu optimaal delen, inzien en voor ons laten werken? Steeds vaker worden beslissingen genomen op vergaarde data, dus een belangrijke taak om content, en dus data ook meer relevant te maken. Kortom, de ochtend samengepakt lijkt het erop dat sneller en inzichtelijker werken, zowel mobiel als in de cloud, moet leiden tot meer relevante content en transparantie daarvan. Voor juridische kantoren zelf, maar zeer zeker ook voor de cliënten.