Nieuws & blogs

Digibeet regelt online date

6 oktober 2015

Zeg nou zelf, wanneer ben jij voor het laatst naar een reisbureau geweest? Of een verzekeringsagent? ‘Online’ kan een sector volledig op zijn kop zetten, kijk maar naar de reisbranche of de verzekeringsbranche. Ook de ‘conservatieve’ juridische sector moet er langzaam maar zeker aan geloven. Maar menig advocaat heeft de digitale afslag gemist. Lieve digibeet, Mechteld van den Oord (directeur van De Advocatenwijzer) helpt je aan een online date.

Terwijl meer dan 50% van de rechtzoekenden een advocaat online zoekt, ligt de focus van advocaten nog op marketingmethoden als vak-en publieksbladen, congressen en relatie-evenementen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat online en sociale media op de zevende plek bungelen. Absoluut niet efficiënt, want met traditionele ‘push marketing’ worden cliënten die specifiek op zoek zijn naar een advocaat niet bereikt.

Email

Veel advocaten houden liever contact via email. Fair enough, dan nemen wij de proef op de som. Want als je het doet, doe het dan goed. We weten dat hoe sneller men op een email reageert, des te meer kans op succes. Wie binnen een minuut terugmailt of belt heeft zelfs 391% meer kans van slagen.

De Advocatenwijzer deed samen met Casengo een mystery-onderzoek en verstuurde 638 identieke e-mails tijdens werkuren: 590 naar algemene adressen van advocatenkantoren en 48 naar individuele advocaten. In deze ‘mysterie e-mail’, die ging over het noodzakelijke ontslag van enkele medewerkers, werden enkele concrete vragen gesteld…

Wat blijkt? Individuele advocaten scoren goed, elke advocaat reageerde op de mysterymail. Maar de kantoren daarentegen scoorden minder, slechts 1 op de 5 liet iets van zich horen. Ook werden er geen concrete antwoorden gegeven op de gestelde vragen.

Verkeerde forwards

Verkeerde forwards en niet-verwijderde interne correspondentie: in de advocaat blijkt een ware digibeet te schuilen. Zo kwamen er reacties binnen als: “Wil jij je hier aan wagen Laura? Pim heeft geen tijd” en “Wie oh Wie?”. Een enkeling is ook nog eens bijzonder romantisch: “Liefje, ik stuur je dit bericht door. Maar ik weet niet of je er iets mee wilt/kunt? Xx” Grappig om te lezen, maar niet bepaald professioneel.

Hoe moet het dan wel?

Het is belangrijk dat je op de hoogte bent van de kernbegrippen van online marketing. Ken je doelgroep (en jezelf) en bepaal je doelstelling. Kies tot slot een eenvoudig en doeltreffend startpunt. Met de volgende tips kom je al een heel eind:

Tip 1: ontwikkel content die mensen willen delen.  Verzin een pakkende titel, vermijd gortdroge teksten en wees concreet.

Tip 2: ontwikkel een website die aanzet tot actie (conversie). Praat niet over jezelf maar over de voordelen voor de cliënt. Plaats geen grote lappen tekst maar sterke visuals en zorg dat de site ook voor mobiel beschikbaar is.

Tip 3: denk in ‘eenvoudige’ producten. Zo biedt De Advocatenwijzer bijvoorbeeld een WWZ-check voor werkgevers en een scheidingscheck aan.

Tip 4: laat anderen vertellen hoe goed je bent. Bijvoorbeeld door de mogelijkheid tot het geven van reviews op jouw website.

Mechteld wenst je veel succes met het regelen van jouw eerste online date!