Nieuws & blogs

De digitale Willy Wonka: een rondleiding in de chocoladefabriek van LinkedIn

12 oktober 2015

Deze blog is geschreven naar aanleiding van PLEIT2015 door Vynita Bansropansingh. De blog gaat in op het thema LinkedIn en de bijbehorende sessie vanuit Scredible die werd verzorgd op PLEIT2015.

Ken je de momenten uit ‘Charlie and the Chocolate factory’? Dat Willy Wonka zijn bezoekers rondleidt in zijn paradijselijke fabriek gehuld in mysteries? In de sessies van Scredible op PLEIT2015 krijg je een rondleiding in de chocoladefabriek van LinkedIn. En er valt genoeg lekkers te vinden!

LinkedIn de digitale Willy Wonka op zakelijk gebied?

Zoals Willy Wonka voorziet in de beste chocolade en snoepgoed ter wereld, zo zorgt LinkedIn voor de grootste online professionele netwerkflow waar we van kunnen snoepen. Op dit moment heeft LinkedIn 380 miljoen gebruikers wereldwijd, waarvan 5.5 miljoen in Nederland. In 2012 zijn er 5.7 miljard zoekopdrachten vastgesteld. Het netwerk heeft meer dan 3 miljoen bedrijfspagina’s en meer dan 2 miljoen LinkedIn groepen. En er is veel belangstelling: het professionele netwerk blijft groeien met twee nieuwe leden per seconde. Doe je jezelf als professional tekort als je niet deelneemt? Je zou zeggen van wel, gezien de voordelen. Wat valt er te snoepen?

Sales snoepjes, marketing snoepjes en recruiting snoepjes

Met gebruik van LinkedIn kunnen relaties met klanten worden onderhouden. Je houdt ze op de hoogte van je expertise en wat er speelt. Tegelijkertijd kun je online nieuwe prospects vinden en ontmoeten. Via LinkedIn kun je ook aanbevelingen en doorverwijzingen ontvangen. Het is een goed medium voor mond-tot-mond reclame.

Marketingsgewijs kun je via LinkedIn behoorlijke zichtbaarheid opbouwen, flow organiseren en je publiek snel en makkelijk bereiken. Daarnaast biedt het netwerk je de mogelijkheid om continu credibiliteit op te bouwen met een groep loyale volgers en zelfs ambassadeurs.

LinkedIn is een zeer geschikt kanaal om de beste kandidaten te vinden, maar is veel meer dan een databank met online cv’s. Je kunt een talent pipeline opbouwen en er is veel interactie. Via het netwerk kun je ook gemakkelijk in contact komen met geschikte kandidaten die niet actief op zoek zijn naar een baan. Hiernaast zijn opgegeven referenties eenvoudig te verifiëren. De transparantie wordt veel hoger, aangezien in veel gevallen 30 procent van een cv gelogen blijkt te zijn. Als particuliere professional kun je op je LinkedInprofiel verwijzingen en aanbevelingen ontvangen. LinkedIn toont je ook met welke professionals je verbonden bent. Wanneer je met iemand in contact wilt komen dan is het delen van een gezamenlijke connectie en via die contactpersoon voorgesteld worden veel laagdrempeliger en kansrijker.                               

Snoep wel met mate!

Te veel snoepen kan natuurlijk nooit goed zijn. Het hanteren van een social media policy is dan ook erg belangrijk. Ontwikkel een duidelijk kader waarbinnen je afspraken maakt over het gebruik van LinkedIn door werknemers en zorg dat dit opgevolgd wordt. Doe dit ook wanneer werknemers het bedrijf verlaten. Zowel voor individuele professionals als werkgevers geldt bij negatieve posts: als je het niet op kantoor zou zeggen doe het dan ook niet op social media. Dit kan je in de toekomst (bijvoorbeeld bij zakelijke deals) blijven achtervolgen.  

Snoep jij mee?

Loopt het water je al uit de mond en wil je een LinkedInprofiel aanmaken of aanpassen? Zorg ervoor dat je er online net zo goed uitziet als offline. De eerste indruk telt. Zorg voor een persoonlijk profiel met een mooie actuele foto waarop je te herkennen bent. Geef de inhoud en zeker de samenvatting zodanig vorm dat mensen een gesprek met je aan zouden willen gaan. Wat prikkelt jouw doelgroep om door te klikken en te scrollen? Gebruik in je profiel woorden waarop je gevonden wilt worden. Je kunt zelfs je profiel in meerdere talen aanmaken. In de kopregel mag je het best persoonlijk maken. Een chocoladeliefhebber die ‘Happy Chocoholic’ vermeldt maakt het persoonlijk, creëert verbondenheid en een aanleiding om een gesprek te beginnen. Zie je profiel als jouw mini website, jouw unieke snoepje binnen de grote chocoladefabriek van LinkedIn. Zorg ervoor dat mensen willen proeven!