info@pleit.nl
088 002 84 99
Nieuws & blogs
Met pitchen verkoop je niks
7 september pitchten 10 startups hun ideeën voor de Legal Tech Startup Awards. De drie beste ideeën gaan door naar de finale, dus er stond wat op het spel. En wat maakt dan een goede pitch?
Stel je een honkbalwedstrijd voor: De wedstrijd is bijna klaar, de pitcher heeft nog één worp te gaan. Gooit hij goed, dan wint zijn team. De slagman heeft echter hetzelfde belang, als hij de bal goed raakt wint zijn team. Hij zal dus niet zomaar naar iedere bal slaan. De pitcher moet hem verleiden. Hij maskeert daarom zijn worp met gebaren en geeft deze effect mee om de slagman tot een keuze te dwingen: sla ik of niet. En dan volgt de pitch... in de hoop dat de slagman zich laat verleiden. Zo is het ook als je een idee, een product of jezelf pitcht. Je verleidt je toehoorders om toe te happen.
Maar wat kan je in 30 seconden of een minuut? Lang niet alle kenmerken van je product of idee kunnen aan bod komen. De uitdaging, zo werd ook tijdens de halve finale van de Legal Tech Startup Awards duidelijk, is om te focussen op dat kenmerk waarmee je de interesse van je toehoorders wekt. Waarmee je ze uitdaagt door te vragen. Benieuwd als ze zijn naar jouw verhaal. Zoals de titel van deze blog: Je verkoopt niks met je pitch. Maar het is wel dé manier om mensen te verleiden tot een gesprek en dat is de eerste stap om iets te kunnen verkopen.
Dit is precies wat de drie finalisten nu te doen staat. Bedenken wie er in de zaal zitten, hun uitdaging herkenbaar benoemen en daar vervolgens de oplossing voor aanreiken. Welk kenmerk van jouw product of idee maakt het werk van de toehoorder aangenamer, efficiënter, winstgevender? Vergeet verkopen, daag jezelf uit om te focussen en laat het verleiden beginnen!
Ies Poissonnier is trainer Commerciële bewustwording bij Mind Work Productions en voorziet de startups van tips en tops voor hun pitch voor de Legal Tech Startup Awards.