Nieuws & blogs

Back to the future: Social Media Marketing voor de Advocatuur

31 augustus 2015

Het is al geen toekomst meer. Het is nu. And it’s here to stay. Ik heb het over social media. Social media platformen zijn de plaats waar mensen online met elkaar praten. Het is het nieuwe netwerken. Vind je netwerken belangrijk voor de advocatuur? Social media marketing is nog veel belangrijker!

Waarom de advocatuur aan social media marketing moet doen
Je potentiële cliënten zitten daar. Is dat nog geen reden genoeg? Alle advocaten zouden een goed LinkedIn profiel moeten hebben. Het is zakelijk en heel saai, maar het lijkt het meest op het ouderwetse netwerken. Dus goed voor de cliënten die niet toe durven te geven dat ze ook wel eens op Facebook en Twitter kijken of die graag conservatief blijven. Het is bovendien goed voor de vindbaarheid van het kantoor. Om die laatste reden zou een kantoor ook aanwezig moeten zijn op de belangrijkste social media kanalen. Afhankelijk van het soort kantoor weliswaar, maar de kans is groot dat we praten over Twitter, Facebook en YouTube. Wist je al dat YouTube van Google is? En Google de grootste zoekmachine in Nederland is? Moet ik nog meer zeggen?

Snelle groei op social media nu nog mogelijk
Er zijn nog relatief weinig kantoren actief op social media. In elk geval zijn er weinig die dat goed aanpakken. Hoe persoonlijker hoe beter. En de recruitment accounts tellen niet mee. Daar haal je geen cliënten mee binnen tenslotte.

Zo’n anderhalf jaar geleden werd er een lijstje gepubliceerd met kantoren op Facebook. Simmons & Simmons stond toen nog bovenaan, met een recruitmentpagina. Ze hadden wel 1463 likes. Ze zijn nauwelijks gestegen en hebben er nu zo’n 1900. Boumans & Partners Advocaten had anderhalf jaar geleden een vijfde plaats met 817 likes, maar heeft er, zonder al te veel content te plaatsen, nu wel 3800. Ijdock Advocaten (voorheen Pontius Advocaten) komt niet eens op die lijst voor, maar heeft nu wel 1662 likes.

Voor kantoren die bereid zijn wat persoonlijkheid te laten zien en die wellicht ook wat handige informatie en tips durven te delen, is Facebook nog steeds een medium waar ze gemakkelijk kunnen groeien om zichtbaar te worden én nieuwe cliënten te trekken.

Zoeken is veranderd
Mensen zoeken anders. Ze netwerken ook anders. Daarom is online aanwezigheid zo belangrijk. Een website is niet voldoende. Dat is in eerste instantie slechts een visitekaartje. Op basis van enkel een visitekaartje haal je geen cliënten binnen. Daar moet wat bij. Je moet netwerken. Praten met mensen. Een dialoog dus. Zoals je offline ook zou doen. Dat doe je op de plek waar die andere mensen zijn. Zij zijn op social media. Daar is het wel nog een beetje kletspraat. Wil je wat meer uitleg geven over wat je doet, dat publiceer je op je website. In een blogpost eventueel. Die kun je vervolgens weer delen op social media. Als er iemand rondvraagt naar een goede advocaat, zal er gemakkelijk worden doorverwezen naar een van jouw social media kanalen. Daar kunnen ze meteen kennis met je maken, zonder je echt gesproken te hebben. Dat is het nieuwe zoeken. Het is net het echte leven. 

De auteur
Charlotte is eigenaar van en jurist bij Charlotte’s Law & Fine Prints. Dat is een eigenzinnig juridisch advieskantoor voor de creatieve sector en ondernemers. Ze is graag disruptief. Online is her middle name. Tijdens haar non-declarabele uren is ze amateur marketeer.
 

"Al bloggend op weg naar PLEIT2015"
Deze blog is geschreven in het kader van PLEIT2015. Ben jij jurist op het gebied van ICT recht en wil jij graag een prikkelende of informatieve blog over dit thema delen? Of deel je graag jouw kennis als jurist over de ontwikkelingen op het gebied van ICT die jou raken? Stuur je blog dan naar: pleit@deadvocatenwijzer.nl. Wij verspreiden het artikel onder vermelding van je naam en (kantoor)website via de websites en social media kanalen van De Advocatenwijzer en PLEIT2015. Aanmelden voor PLEIT2015 kan via de website www.pleit.nl. Hier kan je ook voor meer informatie terecht.