Nieuws & blogs

Het cruciale belang van blije werknemers

/

Gertjan de Gans - NEXTlegal

8 februari 2022

Een bekend credo luidt: buiten winnen is binnen beginnen. Iedereen kan zich er wel wat bij voorstellen. Als je als organisatie het binnen niet op orde hebt, dan zul je buiten nooit het verschil (kunnen) maken. Maar hoe simpel het ook klinkt, toch gaat het vaak mis.

Het belang van een sterk merk

De meest succesvolle bedrijven zijn de bedrijven die gebouwd zijn op een sterk merk. Bedrijven die we allemaal kennen. Of het nu webwinkels (Bol.com/Coolblue), technologiebedrijven (Philips, Samsung, Apple) of auto’s (Tesla, Volvo) zijn.

Allemaal gestoeld op een sterk merk dat niet alleen het hoofd maar ook het hart raakt. Of zoals Maya Angelou zei:

“I’ve learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.”

Internal branding

Maar een sterk merk neerzetten bereik je niet alleen door het extern communiceren van je identiteit en je positionering. Minstens zo belangrijk is dat iedereen in de organisatie weet waar het merk voor staat. Dit wordt ook wel internal branding genoemd.

Met behulp van internal branding wordt het gedrag van medewerkers verbonden met de extern gecommuniceerde merkbelofte. Je zorgt ervoor dat het merk onder medewerkers gaat leven en dat zij dit naar buiten toe uitdragen. De medewerkers maken in hun gedrag waar wat je als merk belooft.

Medewerkers zijn essentieel

Medewerkers spelen een cruciale rol bij het bouwen van een sterk merk. Zij hebben contact met klanten en prospects. Met al hun acties en communicatie vormen zij daarbij een essentieel onderdeel van je merkidentiteit.

Hoe beter zij dit doen, hoe meer het beeld dat externen van jouw merk hebben klopt met de werkelijkheid. Dit geldt nog meer in sectoren die werken met complexe producten zoals ook notariële software. Dat betekent automatisch dat medewerkers veel contact hebben met klanten.

Creëren van ambassadeurs

Een sterk merk heeft een scherpe merkbelofte en maakt deze in alles waar. Consistentie is hierbij koning. Veel wantrouwen richting merken wordt veroorzaakt doordat merken niet waarmaken wat ze beloven. Als je wel levert wat je belooft dan win je het vertrouwen van de klant/prospect.  Werknemers spelen hierin een cruciale rol.

Door die merkbelofte consistent waar te maken maak je uiteindelijk van je klanten je ambassadeurs en dat levert op de lange termijn betere en duurzamere (financiële) resultaten op. Daarnaast zorg je hiermee niet alleen voor ambassadeurs extern, maar ook voor fans intern: medewerkers die het naar hun zin hebben.

Voorbeeld: alles voor een glimlach

Zonder de bedrijfsnaam te noemen weet tegenwoordig bijna iedereen over welk bedrijf we het hebben als je ‘alles voor een glimlach’ zegt. Inderdaad, Coolblue.

Coolblue is een meester op het gebied van internal branding. Wat zij zo goed doen? Consistentie. Of je nu de klantenservice belt, contact met hen hebt op Social Media, in een fysieke winkel van hen staat of persoonlijk een bezorger over de vloer hebt. Via alle kanalen wordt dezelfde consistente boodschap uitgedragen: wij doen alles voor jou als klant, met een glimlach en met humor.

Het perfecte voorbeeld van een consistente merkbelofte. En dat is knap, zeker gezien het feit dat Coolblue inmiddels ruim 7.000 (!) medewerkers heeft. Het geheim? Een positieve en duidelijke merkidentiteit enerzijds en een strakke interne bewaking daarvan anderzijds.

Buiten winnen = binnen beginnen

Om succesvol te worden en te blijven is het extern uitdragen van je merkidentiteit niet voldoende. Je medewerkers zijn een cruciale factor voor succes en voor het neerzetten van een sterk merk.

Door te investeren in internal branding maak je van je medewerkers je ambassadeurs. Blije werknemers zorgen voor blije (potentiële) klanten. Of zoals het credo zegt: buiten winnen is binnen beginnen.