Nieuws & blogs

5 ICT trends voor de juridische praktijk in 2021

/

Tom Jansen - Lexxyn Groep

10 december 2020

Wat zijn de belangrijkste technologische ontwikkelingen die u als juridisch professional in 2021 in de gaten moet houden? Wij vroegen het de Lexxyn Groep Partners:

Digitaal ondertekenen en identificeren

Volgens Martin Duijs van NEXTlegal zijn digitaal ondertekenen en identificeren twee belangrijke zaken om op voor te bereiden. “In 2021 wordt het mogelijk om digitaal een BV op te richten. Dan moet je daar wel de juiste faciliteiten voor hebben. Daarom bereiden wij onze oplossingen alvast voor om conform de hoogste veiligheidseisen digitaal te identificeren en documenten te laten ondertekenen. Het is ook raadzaam te investeren in oplossingen om bij de ondertekening een goede identificatie te kunnen doen. Wij leveren hier bijvoorbeeld ID-scanners voor, gekoppeld aan NEXTmatters en NEXTassyst.”

Artificial Intelligence neemt saai werk uit handen

In 2021 gaat Artificial Intelligence echt doorbreken in de dagelijkse praktijk. Nu Microsoft met de komst van Syntex AI toegankelijk maakt voor iedereen, zijn de mogelijkheden eindeloos volgens Bart van Wanroij van Epona Legal: “AI gaat steeds meer van het saaie werk, zoals het filen van e-mails in dossiers of tijdschrijven, uit handen nemen van medewerkers. Die hoeven eigenlijk de AI alleen nog maar te controleren, maar het grote werk is dan al gedaan. Dat gaat kantoren, en met name de ondersteuners, ontzettend veel tijd besparen.”

Meer inzicht in cijfers door rapportages

Steeds meer kantoren willen sturen op basis van cijfers. Eugène Haarmans van Clip Consultants verwacht dan ook dat men hier komend jaar meer mee zal gaan doen. “Kantoren willen inzicht in actuele cijfers. Cijfers over omzet, openstaande debiteuren, declarabele uren et cetera. Wij helpen bij het opstellen van die rapportages, bieden standaardrapporten, en helpen te begrijpen wat erin de rapporten staat. Vervolgens kan men daarmee de koers van het kantoor bijstellen aan de actualiteiten.”

Thuiswerken wordt volwassen

Hendri van Norden van ICT Concept verwacht dat veel kantoren van de coronacrisis hebben geleerd dat thuiswerken heel goed kan en ook zal blijven. “Er was een tijdje argwaan over productiviteit, maar de meeste kantoren hebben gezien dat thuiswerken vaak juist leidt tot meer productiviteit. Ik verwacht dat veel mensen gewoon weer naar kantoor gaan, maar dat organisaties er niet aan ontkomen om medewerkers thuis te laten werken als ze dat willen. Zorg dat medewerkers die willen thuiswerken de juiste spullen hebben en veilig kunnen werken. Dan zal je snel zien dat die investering dubbel en dwars terugbetaald wordt in loyaliteit, inzet en waardering.”

Verdere integratie communicatiemiddelen en software

Nu communicatie via vele systemen gaat, wordt integratie steeds belangrijker. Teams, vast, mobiel, UC, video, alles moet verbonden worden volgens Dimmen Wesdijk van Helder Telecom & ICT: “Omdat cliëntcontact tegenwoordig niet alleen via de telefoon gaat, is het belangrijk alle kanalen te integreren. Zo maakt het niet uit hoe de cliënt contact opneemt, u kunt via ieder kanaal dezelfde beleving bieden. Collega’s kunnen ook eenvoudiger met elkaar in contact staan als alles verbonden is. En de integratie met praktijkmanagementsoftware is de perfecte oplossing voor accurate tijdregistratie en het snel beschikbaar hebben van informatie over een beller.”