Nieuws & blogs

Bereikbaarheid als eerste levensbehoefte

/

Dimmen Wesdijk - Helder Telecom & ICT

31 december 2019

Iedereen die ooit ook maar met een halve voet in een college marketing of psychologie heeft gestaan, heeft er wel eens van gehoord: de Piramide van Maslow. In deze piramide worden de eerste levensbehoeften van de mens getoond: fysieke behoeften, veiligheid, sociaal contact, waardering en zelfontplooiing. Zonder dat ik het zelf echt door had, zijn we als telefonieleverancier opeens verantwoordelijk geworden voor het onderhouden van een eerste levensbehoefte uit deze piramide: sociaal contact.

Onmisbaar
Ik schreef eerder al over het angstzweet dat mensen uitbreekt op het moment dat ze hun telefoon kwijt zijn. Hoe ongelofelijk irritant is het als je even niet bereikbaar bent. Zeker als u veel onderweg bent is de mobiele telefoon onmisbaar geworden om contact met kantoor, klanten en thuis te houden.

Ook op kantoor is de bereikbaarheid van uw klantenservice, receptie of verkoopafdeling van levensbelang voor de continuïteit van uw organisatie. Voilà: bereikbaarheid is opeens een voorwaarde voor een van de eerste levensbehoeften geworden.

Complexe vanzelfsprekendheid
De complexiteit van het hedendaags mobiele verkeer, voor zowel data als voor spraak, zou eigenlijk de vanzelfsprekendheid van toegang en beschikbaarheid bijna onmogelijk moeten hebben gemaakt. Toch lukt het dag in dag uit opnieuw, ervoor te zorgen dat op het moment dat u iemand wilt spreken, waar diegene ook is, dit ook daadwerkelijk kan. Zodat u uw zaken kunt regelen, uw klanten kunt helpen of uw kinderen welterusten kunt wensen.

De reactie, boosheid, frustratie, ergernis, als dit een keer niet lukt is dan ook begrijpelijk. We zijn als mens nou eenmaal ook geprogrammeerd om eerst te kijken naar negatieve gebeurtenissen die invloed hebben op onze eerste levensbehoeften. U herinnert zich niet die 999 telefoontjes die wel goed gingen, maar wel die ene die niet goed ging. Ik kan u geen ongelijk geven, maar de cijfers laten toch een positiever beeld zien dan wat dat ene mislukte telefoontje achter laat.

Beschikbaarheid in Nederland
Als we kijken naar de beschikbaarheid van onze telefonienetwerken scoren we in Nederland echter bijzonder goed. Uit een onderzoek eerder dit jaar bleek dat bij bijvoorbeeld T-Mobile, een van onze voorkeursproviders bij Helder Telecom & ICT, in 2018 niet alleen het netwerk met een van de minste storingen had, maar ook nog eens gemiddeld genomen de hoogste datasnelheid bij 4G verbindingen. We kijken uit naar de resultaten van dit onderzoek over 2019.

Natuurlijk streven wij en onze aangesloten providers naar 100% beschikbaarheid, maar ik denk dat ook zonder het hele Nederlandse telefonienetwerk, alle knooppunten, schakels, betrokken partijen en mensen uit te tekenen, u begrijpt dat dat in de praktijk niet realistisch is. Incidenten, groot of klein kunnen door de meest onvoorziene omstandigheden komen. Een kapot gegraven kabel, een stroomstoring, of gewoon het ordinair falen van een stuk hardware of een menselijke fout, we trachten alles uit te sluiten en van back-ups te voorzien, maar het blijft vaak mensenwerk of zelfs Murphy’s Law die roet in het eten gooit.

Doorontwikkelen
Ook is veel technologie nog steeds in ontwikkeling. Uit hetzelfde onderzoek bleek bijvoorbeeld dat data verbindingen bij hoge snelheden zoals in de trein gemiddeld 95% van de tijd goed werken. Nog steeds een hoog percentage, maar dit biedt ook zeker ruimte voor verbetering, waar door alle providers hard aan gewerkt wordt. Ook de dekking in sommige buitengebieden is nog niet altijd optimaal en de transitie naar 5G zal ook de komende jaren de nodige aandacht vragen.

Het feit dat de Nederlandse netwerken een uptime hebben van gemiddeld meer dan 99% is geen wonder, daar wordt namelijk dag in dag uit door alle betrokkenen keihard aan gewerkt. En als er dan toch een dag in die 1% valt, dan zet iedereen ook alle zeilen bij om weer in uw levensbehoefte te kunnen voorzien.