Nieuws & blogs

ICT voor de advocatuur: kunt u er echt mee werken zoals u dat wilt?

/

Ben van Hengstum - Trivium Software

7 juni 2019

We merken het vaak in onze gesprekken met advocatenkantoren: cloud is in de mode, cloud is de trend – dus we kiezen voor de cloud. Laat ik voorop stellen dat de cloud grote voordelen kan bieden. Alleen het probleem wat wij zien is dat er te vaak geen bewuste en goed onderbouwde keuze wordt gemaakt. In dit artikel geef ik u graag een aantal concrete tips en handvatten om uw keuze voor nieuwe ICT op basis van de juiste inhoudelijke argumenten te kunnen maken.

Wat is de cloud eigenlijk?
Cloud is een containerbegrip geworden, terwijl de ene cloud de andere niet is. Er zijn allerlei variaties: van een enkele applicatie uit de cloud (SaaS, oftewel Software as a Service) tot een volledige ICT-omgeving die u als dienst afneemt bij een cloud provider - ook wel bekend als server based, of Desktop as a Service. Elke cloud variant heeft zijn eigen kenmerken en mogelijke voor- en nadelen.

De belangrijkste verschillen
SaaS applicaties hebben een heldere belofte: afgebakende functionaliteit voor een vaste – vaak lage – prijs per maand, zonder noodzaak om software op PC’s of servers te installeren. De kosten voor een Desktop as a Service zijn hoger, maar deze biedt ook veel meer functionaliteit, flexibiliteit en integratiemogelijkheden. Uiteindelijk gaat het wat mij betreft niet over de cloud: het gaat over de beste integrale oplossing voor uw kantoor. En dat gaat vrijwel altijd verder dan een enkele applicatie.

Kosten vs. verborgen kosten
De totale kosten van ICT-middelen zijn niet alleen het bedrag wat u aan uw hard- of softwareleverancier betaalt. Een bekend begrip om de daadwerkelijke kosten mee uit te drukken is Total Cost of Ownership oftewel TCO. Dit is het totaal aan kosten gedurende de volledige levenscyclus van een product of dienst. Het grootste gedeelte hiervan zijn indirecte kosten, zoals beheer en ondersteuning, communicatie, kosten voor eindgebruikers en de kosten van downtime, training en andere productiviteitsverliezen.

Wat is de businesscase?
De beste TCO staat niet altijd gelijk aan het inkopen van een product of dienst tegen de laagste prijs. De goedkoopste hard- of software hoeft door verborgen en interne kosten namelijk niet altijd het grootste netto voordeel voor de organisatie op te leveren. Ons advies: maak een businesscase waarin u zowel de kosten als bijvoorbeeld productiviteit en efficiency meeneemt.

Onze visie op de cloud
Wat wij met onze cloud propositie voor onze klanten willen bereiken: de echte complexiteit weghalen en er functionaliteit voor teruggeven. Wij denken namelijk dat advocatenkantoren zich helemaal niet bezig willen houden met dagelijkse ICT-problemen en -uitdagingen. Mensen willen gewoon hun werk kunnen doen, met de software die daarvoor nodig is.

Meer weten?
Wilt u meer weten over de voor- en nadelen, business case en Total Cost of Ownership van de diverse mogelijkheden, om een goed gefundeerd besluit te kunnen nemen? Download dan ons gratis e-book ‘To cloud or not to cloud? Zorgeloos kiezen voor juridische professionals.’ Of neem contact met ons op voor meer informatie over onze aanpak en oplossingen.