Nieuws & blogs

Een hele saaie blog, maar je verdient er wel geld mee!

/

Eugène Haarmans - Clip Consultants

28 juni 2019

Als je administratieve software voor de advocatuur ontwikkelt, wil je als organisatie ook je klanten bijstaan in het verbeteren van de administratieve vaardigheden. CClaw bevat een volledige financiële administratie, speciaal ontwikkeld voor de advocatuur. Daarom deze keer een korte blog over de BTW posities bij het laten incasseren van de eigen debiteuren.

Wanneer een kantoor overgaat tot het laten incasseren van haar eigen declaraties wordt vaak vergeten dat de kosten die de deurwaarder in mindering brengt op de ontvangen bedragen inclusief 21 % voorbelasting is. Op de afrekening van de deurwaarder wordt de melding gemaakt “Let op: de in rekening gebrachte BTW is fiscaal verrekenbaar en vormt derhalve geen kosten post”.

Een voorbeeld
Voor u geïncasseerd: € 4902,61

Ons komt toe:

  • Dagvaarding € 80,42 21%
  • Betekening € 77,95 21 %
  • Executiekosten belast € 204,42 21%
  • Informatiekosten belast € 7,99 21%
  • Nakosten € 100,- 21%
  • Dossierkosten € 40,- 21%
  • Salaris gemachtigde € 175,- 21%

BTW 21 % over € 685,78 € 144,01
Totaal kosten € 829,79
Door u te ontvangen € 4072,82

Hoe moeten we dit administratief op een juiste wijze verwerken

  • Boek de € 829,79 in als crediteur (en haal de BTW eruit op incassokosten)
  • Bij ontvangst op de bank van € 4072,82 wordt de debiteur afgeboekt voor € 4902,61 en de crediteur wordt als betaald geboekt voor € 829,79 per saldo € 4072,82 
  • Als er meer wordt ontvangen op de debiteurenpositie vanwege bijvoorbeeld proceskosten/wettelijke rente, betekeningen enzovoorts dan boeken we de debiteur eerst naar saldo 0 en het meerdere wat we ontvangen wordt ten gunste van de incassokosten geboekt.

Moraal van dit verhaal: Had men het saldo € 4072,82 rechtstreeks op de debiteur geboekt, mist men € 144,01 in de voorbelasting. Ga eens na hoeveel BTW u laat liggen bij de incasso-opdrachten. 

Dit is ook wat u van uw leverancier mag verwachten. Ik hoor overigens op de radio regelmatig reclames met beloften over “automatisch boekhouden”. Ik ben benieuwd hoe die systemen deze sectorspecifieke problematiek automatisch verwerken.

Benieuwd hoe wij met CClaw Professional ook de financiële administratie van uw praktijk kunnen verbeteren? Kijk op onze website: https://www.clipconsultants.nl/producten/software-voor-de-advocatuur