Nieuws & blogs

Menselijkheid sleutel tot toekomstig succes

/

Gertjan de Gans - NEXTlegal

7 mei 2018

Volgende maand staat PLEIT2018 op het programma: dé kennisdag over ICT voor de Juridische Praktijk. Tijdens PLEIT wordt u volledig bijgepraat over de laatste ontwikkelingen, trends in digitalisering en de impact van nieuwe wet- en regelgeving op uw kantoor en uw ICT omgeving.

Als juridisch professional krijgt u meer en meer te maken met digitalisering en automatisering. Internet, blockchain, kunstmatige intelligentie enzovoort enzovoort. Wat is de impact van deze ontwikkelingen voor de juridische branches? Zorgen deze voor de ondergang van uw vak? Wordt u vervangen voor een robot die juridische adviezen geeft, procedeert en notariële akte ondertekent?

Verandering is de enige constante

De Griekse filosoof Heraclitus zei het 2500 jaar geleden al: “verandering is de enige constante”. Verandering hoort bij het leven net als ademen en eten. Wie zich niet aanpast aan de veranderende omgeving is ten dode opgeschreven. Dit ondervonden de dinosaurussen miljoenen jaren geleden al.

Dat de juridische branches en dus ook het juridische vak verandert staat wel vast. Het maakt daarbij niet uit of u advocaat, notaris of gerechtsdeurwaarder bent. Als gevolg van de liberalisering van de markt is het notariaat de afgelopen 15 jaar al sterk veranderd. De invoering van Digitaal Procederen (KEI) zorgt zowel in de advocatuur als in de deurwaarderij ook voor een geheel nieuwe manier van werken.

Om over de invloed van andere ontwikkelingen zoals Virtual Reality, blockchain en kunstmatige intelligentie nog maar te zwijgen. Verandering is iets van alle tijden en van alle branches. Hoe gaat u om met deze veranderingen? Hoe zorgt u er voor dat u geen dinosaurus wordt?

Robots en kunstmatige intelligentie vervangen de juridisch professional

Het opbouwen van een digitale relatie met je klant is tegenwoordig onmisbaar om te overleven als organisatie. Dit geldt zeer zeker ook voor de juridische professional. Klanten verwachten niet anders dan een digitale relatie. Op dit vlak lopen de juridische branches niet bepaald voorop.

Met alle nieuwe digitale ontwikkelingen en technologische mogelijkheden zal de relatie van de juridische professional met haar klanten straks alleen nog maar verder digitaliseren en automatiseren. Is er dan nog wel werk voor de juridisch professional?

Natuurlijk! Het feit dat veel wordt gedigitaliseerd en geautomatiseerd betekent niet dat er geen

ruimte meer is voor een persoonlijke relatie tussen klant en juridisch professional. Ja, de manier waarop een klant met een organisatie (en dus ook met een juridisch professional) zaken doet verandert enorm. En ja, die manier van zaken doen zal meer en meer op een digitale manier plaatsvinden. Maar dat betekent niet dat de mens verdwijnt en wordt vervangen door robots, chatbots, algoritmes e.d.

Combinatie techniek en menselijkheid

Bij Devoon maken wij software voor notariskantoren en hechten wij veel waarde aan de persoonlijke relatie met onze klanten. Dat klinkt als een open deur maar het gaat er om hoe je hier in de praktijk invulling aan geeft. De eerste ontwikkeling van ons notariële softwarepakket 15 jaar geleden is gedaan samen met notariskantoren; tevens onze eerste klanten. Samenwerken met onze klanten zit daardoor in ons DNA en onderscheidt ons van andere softwareleveranciers.

En juist deze focus op menselijkheid en de persoonlijke relatie met onze klanten is in onze ogen de sleutel tot (toekomstig) succes. Niet alleen voor ons maar voor alle organisaties. Techniek (digitalisering/automatisering) is essentieel maar juist de combinatie van techniek en menselijkheid zorgt voor de beste relatie met uw klant. Zonder techniek kunt u als organisatie niet overleven maar de sleutel tot succes is de menselijke relatie die u met uw klant opbouwt.

Bij de ontwikkeling van ons softwarepakket NEXTassyst werken wij zo veel mogelijk samen met onze klanten. Maar wij werken niet dagelijks als medewerker op een notariskantoor. Daarom blijven wij graag leren van alle notariskantoren, of zij nu wel of geen gebruik maken van ons pakket. Welke functionaliteiten missen zij om hun werk gemakkelijker en efficiënter te doen.

Daarom gaan we graag één op één met u in gesprek tijdens PLEIT. Werkt u bij een notariskantoor en bent u op PLEIT? Graag horen van u wat uw visie is en wat uw wensen zijn met betrekking tot uw ICT. Op onze Devoon stand staat een speciale stoel voor u klaar. U kunt uiteraard ook een email naar mij sturen.

Zonnige en kleurrijke (digitale) toekomst

De juridische branches veranderen, en dat is maar goed ook. Maar dat maakt u niet overbodig, integendeel. Niet als u de kansen ziet die deze veranderingen met zich meebrengen. Als u digitalisering en automatisering omarmt en het gebruikt als basis om uw relatie met uw klant uit te bouwen en te perfectioneren, dan wacht u als juridisch professional een zonnige en kleurrijke toekomst.

Tot slot nog een belangrijke tip. Als u op PLEIT bent dit jaar zorg dan dat u Steven van Belleghem - de hoofdspreker op PLEIT dit jaar - niet mist. Steven van Belleghem is succesvol internationaal spreker op het gebied van ‘customer experience‘ en vertelt u tijdens PLEIT2018 hoe de klantrelatie van de toekomst er volgens hem uit ziet. Vergeet daarnaast ook niet om een kijkje te nemen in het ‘kantoor van de toekomst’ waar u de sfeer kunt proeven van hoe uw kantoor er (wellicht) over 10 jaar uit ziet.

Gertjan de Gans

Over Gertjan de Gans

Mijn notariële carrière begon als kandidaat notaris familierecht. Na deze periode heb ik mij de afgelopen jaren verder ingezet om vanuit zijn twee specialismes (marketing en notarieel recht) notariskantoren en het notariaat te helpen bij het omgaan met en inspelen op veranderende marktomstandigheden en klant(behoefte). Dit onder andere door het platform Vraagdenotaris.nl op te zetten.

Sinds 2016 mag ik mijn kennis ook inzetten bij Devoon & de Lexxyn Groep om notariskantoren op het vlak van digitalisering en automatisering verder te helpen. Elke dag een stapje beter is hierbij het uitgangspunt. Het doel is om er voor te zorgen dat het voor de klanten zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Want hoe makkelijker het is voor onze klanten hoe beter.

In mijn vrije tijd houd ik er van om samen met mijn vrouw en (inmiddels) dochtertje te genieten van andere landen en culturen. Daarnaast ben ik vaak op het sportveld (tennis en volleybal) te vinden. Dit is een goede tegenhanger van het bourgondische leven waar wij heel erg van houden.