Nieuws & blogs

PLEIT2016: word mentor in je eigen film

6 november 2016

Al zolang we ons heugen worden er verhalen verteld. Het vertellen van gebeurtenissen is naar alle waarschijnlijkheid de oudste vorm van vermaak die de mensheid kent. Het was het uitgesproken moment om even te ontspannen, veelal in de kroeg, in bed of voor een vuurtje. Tegenwoordig worden er nog steeds sagen, sterke verhalen, sprookjes, moppen en andere verhaalsoorten verteld. Of het nu volwassen of kinderen betreft, bij een goed verhaal hangt iedereen aan je lippen en vragen ze naar meer. Maar hoe zit het met verhalen vertellen in deze huidige digitale maatschappij? Is het niet een beetje oubollig?

Digital Storytelling
Tijdens PLEIT2016 bewees Paulus Veltman in zijn sessie ‘Digital storytelling’ op enthousiaste wijze het tegenovergestelde. Storytelling is ‘hot’. Een tijdje heeft niet de digitalisering een schaduw geworpen op het verhalen vertellen, maar de televisie; een passieve manier van verhaal tot je nemen. Juist met de opkomst van de digitale cultuur is er een extra dimensie toegevoegd aan het vertellen van verhalen. Verhalen worden digitaal overgebracht, met onwijs veel keuze aan beeld en geluid, én je kunt zelf een actieve bijdrage gaan leveren. Je kunt een verhaal eigen maken, een persoonlijke bijdrage leveren en het verder de wereld in helpen. Maar wat maakt een verhaal zo bijzonder?

Verhalen
verbinden mensen;
worden beter onthouden;
maken de wereld begrijpelijk;
voegen waarde toe;
brengen emotie over.

Verhalen voor de juridische praktijk
De boodschap was duidelijk: storytelling zorgt voor binding. Maar hoe zorg je dat cliënten aan je digitale lippen hangen? Hoe kunnen we ze met verhalen aan ons binden en welke rol heeft een kantoor hierin? Start met het nadenken over de vraag: ‘Wat maak ik als juridische professional mogelijk voor mijn cliënt?’ Zie jezelf als mentor en stel de klant, als de held, centraal. Neem de reclames van bijvoorbeeld Nike met ‘Just do it’ als voorbeeld. Hier gebruikt Nike een boodschap die al een verhaal op zich vertelt. Of je kunt verhalen over cliënten smakelijk brengen zoals DAS doet. Je kunt het ook helemaal anders aanpakken door zelf de hoofdrol te spelen in een kantoorsoap. Vertel over verhalen vanuit je beroep. Je maakt immers zoveel mee. Breng het in beeld, verspreid het en doe dit zo spontaan en origineel mogelijk.

Zorg als eerste voor het uitwerken van een sterk verhaal, vertaal het naar je publiek, vertel het verhaal, zorg dat mensen het delen en dat mensen het door kunnen vertellen. Onthoud hierbij dat beeld het nieuwe tekst is voor jongeren. Het schept sfeer en je kunt indien gewenst een heel verhaal in een afbeelding (infographic) kwijt. Video is leuk en kan een discussie oproepen. Het hoeft er niet gelikt uit te zien, als het maar boeit. Laat je boodschap zien, vertel het niet. Kies het juist moment om je video te publiceren en zorg ervoor dat het gedeeld wordt.

Kortom, ook jouw verhalen zijn geknipt voor de digitale wereld waarin wij ons bevinden. Biedt als mentor de helpende hand aan de held en je cliënt zal voor je strijden.

Bekijk hier de presentatie van Paulus Veltman