Nieuws & blogs

Een woordkompas geeft richting

24 oktober 2016

Op PLEIT2016 verzorgde Arjen Lettinga (werkzaam bij Deloitte Innovation) de ontbijtsessie: ‘van design thinking naar design talking’. Een mooi moment om onder het genot van een dampende kop koffie wakker geschud te worden. Hoe kunnen we toekomstige trends vertalen naar nieuwe oplossingen voor onze diensten?

Start met de dialoog
Het is belangrijk om het grotere plaatje te zien en om mensen te verbinden en centraal te stellen in de toekomst. Start met de dialoog en maak het inzichtelijk met een woordkompas.

Arjen liet de bezoekers kennismaken met zijn persoonlijke roadmap, waarin diverse quotes en stellingen handmatig geschetst waren. Zoals: ‘by 2020 it is impossible to lie’. Interessante uitspraak, zeker voor een groep juristen. Voor hen is gezichtsherkenning in de rechtszaal een ontwikkeling die enorme impact kan hebben op de werkzaamheden. Wellicht is 2020 niet haalbaar, maar dat gezichtsherkenning in de rechtszaal de komende jaren een toevlucht gaat nemen is duidelijk. Techniek versus rechtspraak; een leuke om als juridische kantoor eens onder de loep te nemen. Een andere intrigerende quote was: ‘Weghalen van de baas is de beste manier om business te doen.’ En ‘Laat mensen zelf waarde toevoegen’. Allemaal ideeën en innovaties waar je als kantoor iets mee kunt, iets mee moet wellicht. Door het schetsen van de eigen roadmap krijg je als kantoor beter inzicht in de toekomst en welk pad je als onderneming wenst te bewandelen. Belangrijk is te erkennen dat ook dit proces begint met de dialoog. Ga het gesprek aan met cliënten en medewerkers. Bij design thinking, staat talking centraal.

De bezoekers werden gestimuleerd aan de slag te gaan met een woordkompas. Een schets met woorden om je verhaal en je resultaten uit de gesprekken, kracht bij te zetten. Arjen liet zijn woordkompas inzien, waarbij hij het verschil in vaardigheden in 2015 en in 2020 inzichtelijk maakt. Acht vaardigheden uit deze top 10 zijn in 2020 hetzelfde (al is de volgorde van belang veranderd). De overige twee: quality control en active listening, worden in 2020 vervangen door twee nieuwe skills: cognitive flexibility en emotional intelligence. In 2020 dien je wendbaar en weerbaar te zijn. In de maatschappij verandert veel, daar dien je flexibel mee om te gaan. Bij veel ontwikkelingen blijft menselijke interactie noodzakelijk. Menselijke interactie blijft naast techniek centraal staan, ook in 2020. In ieder mens zit een creatieve geest, stimuleer dat en je komt gezamenlijk tot de mooiste inzichten.

Zowel roadmaps als woordkompassen kun je als bedrijf inzetten om een innovatieve cultuur te stimuleren. Je kunt valkuilen sneller inzichtelijk maken en je collega’s in begrijpelijke taal overtuigen van je ideeën. Aandacht voor het proces en mensen staan hierbij centraal. En dat je met ideeën je boodschap helder kunt overbrengen, werd duidelijk in de indrukwekkende video, waarmee Arjen zijn verhaal afsloot.

Bekijk hier een selectie van de slides van deze presentatie.