Nieuws & blogs

Domme vragen bestaan niet….toch?

4 december 2015

Weet u precies wat Cloud is? Wifi? Waar de foto’s die u met uw smartphone maakt worden opgeslagen? Durft u te vragen hoe het nou precies zit? En dan nog iets. Heel veel dingen doen we zonder er bewust bij na te denken: even snel de mail checken bij de McDonalds of bij een Shell onderweg. Even snel tegen de telefoon aanpraten zodat we de hoofdpunten uit het gesprek van zonet niet vergeten. Superhandig toch? Veiligheid? Dat zit tegenwoordig overal wel snor, toch?

Afgelopen week tijdens het Innovatieplatform van de Orde van Advocaten kwamen deze vragen aan bod. Er werd gegniffeld om de onderzoeksresultaten waar we ons vertrouwen in stellen: de disclaimer voor veilige verzending van e-mail. Maar het geeft juist aan dat er ontzettend veel behoefte is aan duidelijkheid. Of in ieder geval, dat we daar met z’n allen nog niet helemaal in slagen. Kan aan de ontvanger liggen. Natuurlijk. Maar blijkbaar lopen veel partijen (en of dat dan experts, specialisten, goeroes, kartrekkers, innovators zijn) behoorlijk op de muziek vooruit. Er zijn blijkbaar nog een aantal domme vragen te beantwoorden…

Wat is Cloud?

Eigenlijk niets meer en niets minder dan een zwaarbewaakt stukje ruimte op een server in een minstens zo zwaar bewaakt datacentrum. U betaalt voor de beschikbaarheid van de schijfruimte en hoeft dus niet zelf een heel serverpark in te kopen. Dat datacentrum lijkt nog het meest op een enorm transformatorhuis zonder ramen. Dan kan er ook niemand bij komen. En dat is ook zo. Wil je in een datacentrum komen kijken, dan gaat daar een uitgebreide screening aan vooraf. En dan nog mag je niet naar binnen. 

Even snel inloggen op de wifi van de McDonalds of de Shell is prima, toch?

Het is ontzettend handig, maar veilig is het niet. Waarom niet? Omdat je voor wifi verbinding maakt (vraag 1 is dan meteen al: hoe veilig is deze verbinding?) en alles dat je via de verbinding verstuurt, gebruikmaakt van deze lijn en alle infrastructuur eromheen om ervoor te zorgen dat het ook daadwerkelijk aankomt waar het moet aankomen. Een door een professionele IT-leverancier bij u op kantoor aangelegde wifi-omgeving voldoet aan de eisen van de juridische sector, bij Shell of Mc Donalds aan de eisen van jan-en-alleman. En daar zit verschil tussen.

Als ik een foto maak met mijn smartphone, dan staat deze op mijn telefoon, toch?

Dat zou prima kunnen, als u de instellingen dusdanig hebt staan, dat foto’s niet automatisch synchroniseren. En dan hebben we het niet alleen over iCloud of dergelijke. Ook wanneer u uw foto’s synchroniseert met Dropbox, op Instagram plaatst of verstuurt via Whatsapp maakt u gebruik van externe diensten. Dan maar geen foto’s meer maken met mijn smartphone? Misschien, maar u kunt ook even vragen aan uw IT-leverancier om u te helpen de instellingen juist te zetten.

Wij maken helemaal geen gebruik van Cloud. Dat blijft het veiligst, toch?

Tijdens het Innovatieplatform werd een interessante uitkomst uit recent onderzoek gedeeld: Bedrijven kiezen wél voor werken in de Cloud om beveiliging én bedrijven kiezen niét voor werken in de Cloud om beveiliging. Hoe zit het dan eigenlijk? Dat zwaarbewaakte datacentrum in Nederland heeft een aantal standaardfaciliteiten die u voor uw server op uw kantoor simpelweg niet kunt faciliteren. En dat gaat ver – heel ver. Van brandbeveiliging tot noodstroomvoorzieningen tot fysieke en digitale beveiliging…noem maar op. Cloud is dus bijzonder veilig. Het is wel waar dat u heel goed bij uw Cloudleverancier moet navragen waar uw data fysiek staan. Dat is géén domme vraag. En vraag ook verder! Een Nederlands bedrijf betekent niet automatisch Nederlandse servers. Zo zijn er heel handige software(lees cloud)oplossingen om grote bestanden te delen die nauwe samenwerkingsverbanden hebben met internationale bedrijven. Weliswaar met een Nederlandse vestiging, maar wees dus bewust.

Dat is ook het doel van dit blog. Laat u niet met een kluitje in het riet sturen dat het wel goed zit. Het gaat om uw bedrijfsgegevens, en als u een beetje verder kijkt dan uw neus lang is om uw bedrijfscontinuïteit. Daar mag u best eens een domme vraag voor stellen.

Domme vragen kon u tijdens PLEIT2015 trouwens naar hartenlust stellen bij de ICT Helpdesk. Dit gaan we voor PLEIT2016 herhalen, op 11 oktober 2016 in DeFabrique in Utrecht. Wilt u niet zolang wachten? Groot gelijk! Er zijn voldoende ICT-leveranciers in Nederland die juist oplossingen bieden speciaal voor juristen. Gewoon omdat een advocatenkantoor iets heel anders is dan de slager om de hoek en ook met heel andere wet- en regelgeving te maken heeft. Bel ze eens en stel uw vraag. En als u dat toch wat eng vindt bij uw eigen IT-leverancier, dan belt u gewoon met ons?