Nieuws & blogs

Opmars social media dringt ook door in de juridische sector?

9 oktober 2014

Social media en juridische professionals. Volgens de vooroordelen nog steeds water en vuur. En heus, in veel gevallen is dit ook nog zeker de glasharde waarheid. Maar dringt social media inmiddels ook door in deze sector van late majority en laggards op social mediagebied? Een beschouwing vanuit het perspectief van de organisatie achter PLEIT2014.

Vanaf de eerste editie van PLEIT staat social media op de agenda. In 2012, tijdens de eerste editie van PLEIT, weliswaar nog in de derde ronde parallelsessies. Met de veelzeggende titel “Pleidooi voor social media”. Passend bij de context. Social media was voor de sector nog erg vernieuwend. Aanwezigen konden er nog omheen: een andere sessie tijdens deze ronde en het s-thema werd eenvoudig vermeden. Voor de tweede editie promoveerde “social media” tot de ontbijtsessie. Arnoud Engelfriet besteedde uitgebreid aandacht aan social media in zijn lezing “Juridisch verantwoord omgaan met social media”. In de sessie ging hij in op nieuwe juridische vraagstukken die social media oproepen. Social media vanuit juridisch oogpunt. Als zijnde een communicatief, nieuw, juridisch vraagstuk. Nog dicht tegen de techniek. Als “iets” waar de rest van Nederland zich mee bezighoudt en dus een soort noodzakelijk kwaad is. Je krijgt er als jurist nu eenmaal vakinhoudelijk mee te maken. Best interessant trouwens. Social media klom een aantal treden op de adoptietrap.

Intussen zet PLEIT social media al voor het derde jaar in om te communiceren met haar doelgroep: juristen en juridische medewerkers uit de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderij. De inzet van social media en de interactie lijken tekenend voor de adoptie van social media in de juridische sector. Van slechts enkele tweets in 2012, naar een bescheiden content marketingstrategie voor PLEIT2013. Hashtag #pleit2013 werd mondjesmaat gebruikt, maar storm liep het nog zeker niet. Voor PLEIT2014 werd vanaf het eerste begin, de eerste aankondiging van datum en plaats, gecommuniceerd met #pleit2014. Inclusief content marketing strategie voor meerdere kanalen: Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube werden volop ingezet voor de marketingagenda voor PLEIT2014. Volledig geïntegreerd in de cross mediale campagne online en offline.

Vond #pleit2014 dit jaar een haakje in juridisch Nederland? Is social media inmiddels ingeburgerd? Nou en of!!  Een dag na publicatie was de kick-off video meer dan 50 maal bekeken via YouTube en de website van PLEIT2014. Via LinkedIn worden discussies gevoerd, updates worden volop geliked en er worden nieuwe connecties gelegd naar aanleiding van PLEIT2014. En dan Twitter: alleen al via het @pleit_event account werden meer dan 200 tweets en retweets verzonden. De tv-schermen met Twitterlivefeed toonden voortdurend nieuwe updates, er werd actief gecommuniceerd met en gereageerd op tweets vanuit de zaal. Dat leverde tientallen nieuwe volgers op. Ook nu, een aantal dagen na PLEIT2014, wordt nog steeds volop gebruik gemaakt van #pleit2014.

Social media is een marketingtool, een manier van communiceren. En dat past prima bij een kennisdag over ICT. Immers, ICT is – als bij alle communicatie anno nu – een onmisbaar hulpmiddel. Social media levert ook interessante juridische vraagstukken op. Maar boven alles is het boeiend op te merken hoe social media zich gedurende de drie edities van PLEIT heeft ontwikkeld van ‘ondergeschoven kindje’ tot veelgebruikt medium. Ook onder juristen.