Nieuws & blogs

Let’s talk about flex!

7 oktober 2014

PLEIT 2014 Het advocatenkantoor van de toekomst
Christ’l Dullaert (Le Tableau) & Hans Schuurman (Law4ce)

Sceptisch, zo werd er in eerste instantie tegen de flexibele, interim advocaat aangekeken. Maar trends zorgen ervoor dat de advocatuur met zijn tijd mee moet gaan en zichzelf moet vernieuwen. Hans Schuurman van Law4ce en Christ’l Dullaert van Le Tableau over de toekomst van het advocatenkantoor.

De wereld van de advocatuur verandert. Zo komt er door innovatieve toepassingen steeds meer gratis juridische kennis beschikbaar. Werk valt weg maar daarentegen komt er ook weer nieuw werk bij. We leven in een wereld van overvloed en we hebben steeds minder grip op cliënten. ,,Als advocaat ben je niet meer standaard de huisadvocaat. Cliënten zijn minder loyaal dan voorheen en lopen daardoor sneller bij je weg”, aldus Dullaert. Ook is de workload steeds lastiger te voorspellen. ,,Door enorme pieken en dalen in het werk, worden advocaten bijna seizoenswerkers”, vervolgt ze.

De 10 geboden

Advocatenkantoren moeten op de kosten letten en doen er daarom verstandig aan hun business model onder de loep te nemen. ,,Zo kunnen ze bijvoorbeeld ontzettend veel leren van de manier waarop er in Hollywood films worden gemaakt”,  vertelt Dullaert. Maar er zijn meer mogelijkheden die advocatenkantoren kunnen helpen innoveren. Daarom stelde Dullaert de 10 geboden voor advocaten op:

  • Lees iets afwijkends, geen vakliteratuur
  • Werk flexibel op HR
  • Verafgood je winstaandeel niet
  • Geef jeugd een kans
  • Zorg voor diversity
  • Wees waardevol, ook als er geen monopolie is
  • Geef gratis kennis weg
  • Werk eens met een externe voorzitter
  • Leer praten met je maten
  • Gebruik je (rechter) hersens!

Er kan meer in een uur

ICT biedt de advocatuur nieuwe mogelijkheden en kan deuren openen. Advocaten kunnen hun tijd handiger gaan indelen, uren zijn namelijk duur in de advocatenwereld. Het is daarom zaak om geen tijd te verspillen. Hoe dan? ,,Veel procedures of documenten kunnen geautomatiseerd worden”, vertelt Hans Schuurman. ,,En door het digitaliseren van dossiers krijg je eenvoudiger toegang tot informatie en kennis.”

Ken de markt!

Tot slot is belangrijk dat je je markt kent. Wat wil de cliënt? Heel simpel: duidelijkheid en herkenbaarheid. Om die reden loont specialiseren. Want waarom zou je betalen voor iets wat een ander veel beter kan?